Sonntag, 27. April 2014

ST. PETERSBURG: RENLIGHET - VÄNLIGHET

Jag ber om förlatelse men jag hade en krash och sen dess kan jag inte skriver nagra svenska A pa korrekt vis.


Einar Schlereth

25. April 2014

ST. PETERSBURG: RENLIGHET - VÄNLIGHET

Neva i uppror
Jag kom pa de här begrepp för att sammanfatta mina intryck hittills. Men inte bara detta - de ger sa djupa intryck att jag igar inte ens märkte att det inte finns nagra träd pa Nevsky Prospect. Alltsa inte som pa Champs Élysée i Paris eller pa Kudamm i Berlin. Märkligt. Kommer inte pa en förklaring.

Renligheten beror väl pa att människor här verkligen inte förorsaker mycket skit. Jag ser gang pa gang att folk i alla aldrar gar 10 eller mer meter för att lämna avfallet i den avsedda tunnan - även med en fimp. Man maste dock tillägga att tätheten av avfallskorgar är enormt. Pa 100 m finns väl minst 6 korgar. Men eftersom manga röker - kvinnor och män - hamnar ända en hel der fimpar pa gatan. I alla fall ger förebilden av de vuxna intryck pa de unga.

En annan orsak är väl putskolonnerna som dagin och - nja inte precis under natten, men till sent pa kvällen är ute och dem undgar inte en fimp. De har skyffel och borste pa langa skaftar sa att de inte behöver böjas. Efterat kommer folk med sma handdrivna maskiner eller ocksa motordrivna  - ser ut som gräsklippare - som sopa ihop dammet och efterat kommer stora och mindre vattenspridare. De flesta av dessa människor kommer väl fran Centralasien och de förra sovjetrepublikerna som gästarbetare. Men en hel del tycks vara gamla pensionärer deras pensioner inte räcker till. Inte mycket annorlunda än hos oss.

Nu hör jag redan de äkta förstasigpaare som säger: Höhöhö, de putsar fassaden och där bak ligger skiten kvar! Men glöm at! De putsar även den första och den andra och den tredje bakgarden lika noga. Även i förorten savida jag kan kunda se det hittills. Men inte nog med detta. Även manga byggnader blir rensad - nedanför med borste och fran tak nerat med vattenhögtryck som hanteras av killar som hänger pa linor fran taket. Här tog jag en bild som i verkligheten var ganska roligt. Det blaste en stark vind sa att killarna blastes jämt bort fran väggen men när de pendlade tillbaka gjorde de ett snabbt penseldrag. Men inte bara hus putsas och regörs utan ocksa de fina gamla laterner för ny färg.  

Ovan syns det hur langt bort han är fran väggen

Dock här kommer en mindre rolig historia. När nagonting är färsk malat dröjer det inte länge innan allt har klistrats över med hundratals sma självtryckte lappar som gör reklam för hotel, kredit och allt möjligt. Skulle man bara klistra
över skitreklam kunde jag första detta. Men de klistra pa vackra fassader och laterner eller plakat med teater och sang evenemang. Och da slutar min förstaelse.


Sa och nu räcker det för idag. Jag har gatt manga kilometer till fots till Puschkin museet som min vän i Sverige sade ligger bara ett stenkast fran mitt hotel. Och vem är det som kommer travande pa sista fredagen i manaden när det är stängt - jo visserligen är det jag. Jag kan bara presentera herr Puschkin där han star
staty i den lilla parken bakom museet.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen