Sonntag, 23. Juni 2013

Sverige under USA:s stövel.

Så här pratar en man i äkta svenska traditionen. Och så lärde jag känna Sverige på slutet av sextiotalet och om detta berättade jag vid och brett i Tyskland efter jag hade kommit hem. Nu känner jag Sverige inte igen - frånsett landet själv och några enskilda sällsynta upprätta och modiga människor som vågar att tala ett sanningens ord. Hoppas att åtminstone några gråsossar börjar skämmas.


Rune Lanestrand

23 juni 2013


Nu håller vi tummarna för att en av vår tids fredshjältar Edward Snowden oskadd kan ta sig till ett demokratiskt och fredligt land undan den militärstyrda rövarstaten USA.

Är djupt besviken över att Sverige har knutit sig så hårt till USA att varken Wikileaks grundare Julian Assange eller Edward Snowden vågar söka sig en fristat i Sverige.
Med Carl Bild i Arvsfurstens Palats, major Jan Björklund, fänrik Allan Widman och försvarsminister kapten Karin Enström i spetsen för svensk säkerhets- och utrikespolitik kan Sverige inte längre vara en säker fristad för de som USA förföljer.

När USA ville bomba ”Vietnam tillbaka till stenåldern” var Sverige fortfarande ett fritt land och inte under USA:s stövel. Då kunde vi som ett av få länder ge unga amerikaner som vägrade delta i det grymma kriget en fristad i Sverige. Det kände jag stolthet över.

I dag skäms jag över att Sverige för att ställa in sig hos USA gått från en fredsskapande utrikespolitik till ett nära samarbetet med USA och NATO som ser krig som enda lösning på världens konflikter.

Nu ska Sverige tillsammans med NATO även skicka trupper till Mali i Västafrika för att säkra Frankrikes efterkoloniala inflytande och stora tillgångar som suger ut de fattiga som för att överleva tvingas göra uppror mot den orättvisa politiken.




Quelle - källa - source

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen