Dienstag, 24. April 2012

OBS! INVANDRARHATARE – demaskerad av Sven Lindqvist


Einar Schlereth
  1. April 2012
Nu blev jag på gamla dar också kallad för invandrarhatare. Men vänta ett tag – jag är ju själv invandrare. Ja, då måste jag ju alltså vara en självhatande invandrare. Det där med självhatare har blivit ganska vanligt nuförtiden. Gilad Atzmon kallas också för självhatande jude. Och det finns många fler som kritiserar Israels förbrytelser mot mänskligheten och då blir de med en gång självhatande judar.
Nu blev jag alltså av Sven Lindqvist kallad invandrarhatare. Helt nyligen träffade jag honom i Varberg när han fick Leninpriset. Efter prisutdelningen på hotellet gratulerade jag honom för hans fina tacktal och medgav att jag aldrig hade läst honom. Men det ville jag snabbt ändra. Jag köpte 'En underjordisk stjärnhimmel' och läste den i ett sträck. Jag tyckte mycket om den och det skrev jag till honom och bad samtidigt om tillåtelse att lägga brevet på min blog. Det fick jag göra. Men så kom nästa dag ett mejl där han skrev en enda rad: 'När jag ser de invandringsfientliga inläggen på din blog vill jag inte bli citerad av dig. Sven.' 
Uff. Har han läst fel blog? Finns några sådana kommentarer på min blog? Jag tittade efter men kunde inte hitta några. Jag bad honom att upplysa mig. Det gjorde han inte. Då kan jag inte annat göra än att lägga det till alla de andra invektiv som jag fick under mitt liv. Men den här gången vet jag inte ens varför.
Antisemit blev jag när jag började jobba med palestinska studenter i slutet av 60-talet. KGB-agent blev jag när jag jobbade för Vietnams befrielse och med indonesiska kamrater mot Suharto som kom med hjälp av amerikanerna till makten och mördade plus/minus en miljon människar – kommunister, demokrater, nationalister. Av CIA och MI6 hade de fått listor med tiotusentals namn. Så att de inte glömde någon. Bolsjevik blev jag också kallad efter ett tal som jag höll på en demonstration i Bonn på grund av Suhartos besök. Efteråt sade en upprörd gammal tant till mig som hon inte hade känt igen: ”Den där som nyss pratade var ju en riktig bolsjevik!” Och ”Nestbeschmutzer” (de som kacklar i eget bo) var vi ju allihopa.
CIA- agent blev jag när jag jobbade mot den ryska ockupationen av Afghanistan. För det fanns många 'vänsteraktivister' som menade att ryska bomber är humanare än amerikanska bomber.
Jaha och nu är jag alltså invandrarhatare. En sak är dock mycket märklig. För 45 år sen grundade jag tillsammans med tyskar och invandrare den första tidskrift om tredje världen. Senare jobbade jag med spanska, grekiska och turkiska invandrare med att framställa och skriva för deras tidskrifter i deras språk. Samtidigt bodde vi ihop med grekiska invandrare och i vår lägenhet höll det ZK av det hemliga grekiska kommunistpartiet sina regelbundna möten. Nja, om alla invandrare som jag hjälpte med asylansökning, lägenhet och jobb vill jag inte prata. Men det märkliga är ju att ingen av alla dessa människor i alla dessa år märkte att jag var deras fiende. Vad dumma de var.
Men nu har Sven demaskerat mig. Jag kan inte längre gömma mig bakom vackra ord om solidaritet och hjälpinsatser. Sic transit gloria mundi.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen