Montag, 21. April 2014

Min första impression i St. Petersburg

Min första impression i St. Petersburg
bron över Fontankakanalen med de 4 vilda hästar som begravdes under belägringen

Einar Schlereth
21 april 2014

Påsk i Ryssland. Vädret var igår fantastiskt med solsken och 18° C. Jag kom med taxi från Finska stationen till Nevsky Prospect 82 där mitt hotel skulle finnas. Men det fanns inte där och ingen hade någonsin hört talas om det. Slutligen gick jag in i ett annat hotel och pojken vid receptionen var mycket snäll och hjälpsam och letade fram det på datorn. Det fanns alltså - men Nevsky 88.
Ok - jag gick till 88 men inget Hotel Nevsky Contour heller. Inget skylt varken utanför eller i bakgården. Dessutom är det inte en enda bakgård utan flera med flera genomgånger och små gator full parkerad med bilar typ stor och störst. Volvo, Mercedes, Porsche, Lexus. Aldrig i mitt liv har jag sett så många Lexus på en hop. Sen frågade jag inne i en affär och en äldre dam visste ingenting men hon var fast besluten att hjälpa mig. Följde med till innegården men ingen visste
någonting. Till slut kunde en yngre dam upplysa oss att det fanns i tredje etagen ovanför hotel Anabel. Tack, spacibo, thank you. Och första skylten fanns alltså
utanför ingången. 
Adressen var korrekt angiven med Nevsky Prospect 82-88 MEN det finns alltså hundratals möjligheter att hitta den. Det är följaktligen bäst att inhämta noga beskrivninger innan man ger sig i väg. Men hotellet uppfyllar alla förväntningar. Jättesnygg, rent och inrättad med smak. Och ytterst trevlig service. Du får en kaffe eller te när du vill - det ingår - och även en kaka. Kostnad? Lite mer än vandrarhemmet i Sverige.
Efter en vilostund gav jag mig ut på centers centrum - Nevsky Prospect. Ett öron bedövande dån slog emot mig. Nürburgringen i Tyskland kan inte vara värre - stora sportbilar och heavy MCs jagade med hundra och mycket mer på de åtta filar - MCs i slalom - och alla de mindre bilar försökte att hänga med. Ingen polis varken till fots eller i bil syntes till. Sådant har jag aldrig sett. Också i New York eller Paris kör man ganska fort. Men inte hundra eller hundrafemti. Men ingen tycktes bry sig. Det var alltså normaltillståndet.
En annan överraskning. Man kan gå ganska länge förbi alla sorters människor - gamla, ynga, kvinnor, män, barn i alla ålder, japaner, kasacher, nästan inga svarta - och man ser ingen fet människa. Det är ju nästan en chock. Men så här såg det ju även hos oss ut ännu för 30-40 år sen. Många mycket vackra kvinnor och förvånansvärd stora och slanka. Man kan bara hoppas att Duman - det ryska parlamentet - tillsammans med Putin förverkligar sina planer att ställa om det ryska jordbruket till organiskt/ekologiskt och håller bort MONSANTOS försök att smyga sig in i landet.
Men nu startar jag andra försöket att hitta en rysk tidning på engelska.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen