”Den
som avsiktligt och grovt stör gudstjänsten eller en gudstjänstlig akt i
någon i landet bestående kyrka eller eller på annat ställe där en
gudstjänst sker i annat religionssamfund förövar skymfande ofog, skall
straffas med fängelse upp till 3 år eller böter.”
Här
handlar det inte, som man skulle kunna mena, en repressionslag från det
feodala självhärskardömet Ryssland, på vilken grund punkbandet Pussy
Riot under världspressens upprördhet dömdes till straffläger, utan
citatet kommer från paragraf 167 (Störande av religionsutövning) i den
tyska strafflagen. Det är heller inte så att denna §167 inte spelar
någon roll längre i rättspraxis, utan liksom förr döms brottslingar på
denna grund.
Det berättade Welt-Online
för ett par år sen om ett fall, då fängelsestraff utdömdes för
kyrkostörare, nämligen för oväsen i Hedwigskatedralen och i Mariakyrkan
fick Andreas Roy fängelse i 17 månader och Christian Arnhold i 10
månader.
Medlemmarna i bandet Pussy Riot dömdes däremot som bekant till 2 år för ett uppträde i Frälsarkatedralen i Moskva.
Tidningen Kölner Anzeiger den 19.08.2012 lämnar en aktuell komplettering:
”Chock
under bönen: Tre maskerade sympatisörer till Pussy Riot stormade in i
Kölndomen i brokiga kostymer under söndagsmorgonens gudstjänst. Som
polisen i Köln meddelar kommer de störande att få stå till svars för
brott mot församlingslagen, hemfridsbrott och störande av
religionsutövning... Domprost Norbert Feldhoff tillkännagav att att en
aktion som Pussy Riots också i Kölnerdomen får konsekvenser...
Juridikprofessorn Ansgar Hense hänvisar till straffsatsen för störande
av religiös akt till fängelse i högst 3 år eller böter.”
Dessa
exempel skulle i sig räcka för att avslöja att Tyskland talar med kluven
tunga i religiösa angelägenheter. Men det återstår ännu värre.
Pussy
Riot har nominerats till Lutherstädernas pris ”Det Oförskräckta Ordet”.
Det beslutade den 24 okt Wittenbergs kommunfullmäktige.. …...Priset är
på 10 000 euro och skulle därmed ära kvinnorna för deras mod och
oförskräckthet.
Som tur är har dock Wittenbergs invånare gjort
motstånd. Så har ”Medborgaralliansen” krävt att nomineringen ska
upphävas. Det har kommunalråden i staden Wittenberg avvisat. Bland
företrädare för kyrkan bedöms fallet kontroversiellt. Prosten Siegfried
Kasparick förklarar att med denna nominering gör Wittenberg sig
”löjligt”.
Uppträdandet i Frälsarkyrkan har sårat människor och
deras religiösa känslor. Också teologen Friedrich Schörlemmer företräder
åsikten att en Lutherstad inte skall ära en ”hädelse”. Punkbandet har
med sina texter provocerat på fel ställe.
Ungdomsprästen Lothar
König i Jena hälsar däremot nomineringen enligt uppgift i Mitteldeutsche
Zeitung. Punkbandet är en ”ikon för den globala frihetsrörelsen”. Deras
uppträdande var en modig aktion som ”förtjänar respekt”. I november ska
en jury besluta om förslagen från de 16 Lutherstäderna. Priset ska
utdelas i april 2013 för nionde gången. Det ska hedra personligheter,
”som har visat civilkurage i reformatorn Martin Luthers (1483-1546)
anda”.
Jag tror att Luther vänder sig i sin grav när en religion
och även ett land som Tyskland, som egentligen borde vara troget
humanistiska traditioner, så skamlöst förlöjligas!
14 november 2012Brigitte QueckAktivist i Mütter gegen Krieg (Mödrar mot krig) i Berlin/Brandenburg
Orginaltext: http://einarschlereth.blogspot.se/2012/11/pussy-riot-und-die-doppelzungigkeit.html
Den relevanta svenska lagparagrafen lyder:
"Om
någon genom våldshandling eller oljud eller på annat sätt stör eller
söker hindra allmän gudstjänst, annan allmän andaktsutövning,
vigsel, eller begravning eller dylik akt.......dömes för störande
av förrättning eller av allmän sammankomst till böter eller
fängelse i högst 6 månader".
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen