Sonntag, 4. Mai 2014

5. Gladlynthet och vänlighet



Einar Schlereth
26 avril 2014


Gladlynthet - säkert vill varendaen bli uppmärksam på gladlyntheten här som kommer från ett västligt land - jag tänker på Tyskland, Sverige, England, Frankrike men inte på Spanien eller Italien - där människor jagar förbi varann med bistra, sammanbitna och livlösa ansikten och i bästa fall har en blick för saker i skyltfönster.

Också här går människor ganska snabbt men de verkar inte hetsat och utbränt. Kanske det hänger ihop med Putins klågan att arbetsproduktiviteten i Ryssland är betydligt lägre än det europeiska genomsnittet. Kanske tar människor här det helt enkelt lite lugnare?

Men det kan inte bara bero på detta att människor här ser ut mera gladlynt, sansad och belåten. Det märker man redan i det att de gärna och ofta skrattar eller drar på smilbandet. Det finns också en statistik för detta som säger att 70 % av ryssarna är belåten med sina liv. Sådant publiceras naturligtvis inte hos oss. I bästa fall med en hånfull anmärkning att detta säkerligen är Putin-propaganda.

Glad runda i 'Café Sovjet' där det spelas gamla sovjetiska filmer i TVn.
I morse pratade jag med en ung ryss, som vaktar här nere vid ingången framför en bildskärm med bilder från åtta kameror. En kamera finns direkt vid Nevsky Prospekten och de andra i portgångerna och innegårdar.

Han jobbar två gånger i veckan 12 timmar natten igenom och tjänar i månaden 20000 rubel - knappt 400 €. Kan du leva av det, frågade jag honom. "Prima", svarade han. "Jag har ingen fru och inga barn och sysslar gärna med meditation. Jag hatar datorer." Kanske därför ser han mycket glad och lugn ut.

Men man får inte glömma att jag hade turen att hamnar här under ett sagolikt vårväder och då ser faktiskt folk överallt lite gladare ut. Såg idag redan de första starar. Och framför caféer och restauranger ställar man redan upp stolar och bord och på sina ställen byggs terrasser.

Men visserligen finns saker som jag verkligen ine gillar. Handies! Redan i Sverige är det för jävligt men här ännu värre. De bär dom framför sig som klenoder och varannan blick går till displayen. De står vid gathörn och skriver jävligt viktiga SMS, sitter knappt i metron eller bussen eller spårvagnen och drar upp dom för att glo på bilder eller att skriva SMS. Urgamla mormödrar och barn som just lämnat kindergarten bakom sig. Jag tycker det är en farsot, en pest. Överflödig som en kräva. Men producenter och posten och servrar och framförallt alla hemliga tjänster är förståss jätteglada.

Däremot tycker jag det är bra att i nästan alla caféer, restauranger, hotel - som också här - och även på höghastighetståg (fanns inte ens i Tyskland för två år sen) och på färjan finns WI-FI kostnadsfritt. Man kan ta med sig jobbet eller en hel bibliotek utan att dras med en massa böcker.

Olaten att uttrycka allt på engelska sprider sig även här. Och just engelsk-amerikanska ord det är ju rätt så förvånande. Också de många amerikanska åbäken tycker jag illa om. Det visar bara att den politiska medvetenheten inte är alltför utvecklat. Jag tyckte det var utmärkt att den franska regeringen för många år sen satte stop för förfuskandet av språket via internet. Och det gick utmärkt. Det finns för allt franska ord. Likaså på tyska eller svenska.

Förunderligt är att det finns så lite cykel. Kanske därför att det inte finns några cykelvägar? Eller att det inte finns tillräckligt med cyklister? Vet inte. Det skulle vara självklart eftersom St Petersburg är lika platt som Köpenhamn eller Amsterdam.

Eftersom - som jag redan skrev - gatorna används som racerbana för bilar och MCs är det ingen cyklist med vettet i behåll som använder gatan. Utan de få som finns jagar tillsammans med rollerscater och rollerbladers och sparkcyklar i stort tempo på gångvägar. Men jag såg ändå ingen olycka.

Mycket trevligt är det att det finns knappt några hundar. Och de få som finns är i råttstorleken och märks inte så mycket. Går hundskatt efter storlek? Kan inte svara på det. Att det finns bara enskilda katter som jag skrev innan var fel. När jag tittade  kl 6 på morgonen i förrgår ut genom fönstret såg jag i vår bakgård en ung kvinna som matade åtminstone ett dussintal katter. Därför ser alla katter så välnärde ut och inte alls övergivna.
kattidyllet i bakgården
I gatubilden uppmärksammar jag otroligt många banker. Även Raiffeisenbank som härstammar från Bayern och som jag trodde var en obskur tysk provinsbank. Det var uppenbarligen fel. Desutom finns det oerhört många restauranger, caféer och konditorier med läckra bakelser. Inte så söt som här.

För övrigt kan jag bara rekommendera att alla som tänkar på att besöka Ryssland åtminstone lär sig det ryska alfabetet. Det underlättar att hitta rätt därför att få gator är utmärkt med latinsk alfabet. Men kan man alfabetet blir man förundrat hur många ord man förstår. Rysserna har alltid gärna tagit över ord från svenskan, tyskan, franskan osv. och har gjort som svenskarna och omvandlat orden helt enkelt i ljudspråket. Alltså står ovanpå fina kläd-, sko- och parfumbutiker 'Riv gosch' varmed det menas naturligtvis det berömda 'Rive Gauche' i Paris, den vänstra Seine stranden eller restaurang heter restauran - men på kyrilliska förstår man det inte.

Och man skall för all del inte köpa rubel utomlands. Jag var så dum att växla i Helsinki i Forexbanken som normalt har bra kurser. Men de lurade mig med 400 Rubel när jag växlade in 100 Euro.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen