Samstag, 29. März 2014

Enman-Demo mot Erlandsson och MONSANTO

Enar Schlereth
290314
Åseda framför hotell Olof

Enman-Demo mot Erlandsson och MONSANTO

Först i förrgår läste jag om att i Åseda, kommun Uppvidinge skulle hållas en liten matmässa idag där smålantbrukare och producenter av ekologisk mat skulle presentera sina produkter.

Och de bjöd in Eskil Erlandsson, svensk lantbruksminister, som just fanns i närheten. Jag trodde inte mina ögon. Den mannen från Center partiet, som är den största fienden av småbönder och framförallt ekologisk lantbruk.

Med så kort varsel kunde jag ju inte mobilisera någrå vänner. Därför satte jag snabbt ihop ett skylt och målade den här texten som jag skrev tillsammans per mail med Rune Lanestrand, själv småbonde, medarbetare av småböndernas tidskrift och som på sin blogg dundrar mot Erlandssons politik. Jag målade på golvet i avsaknad av ett stort bord. Bra för ryggen. Här är texten:

Är ERLANDSSON verkligen välkommen?
- Han, som tog bort gårdsstödet för 13000 småbruk;
- Han som motarbetar ekologiskt lantbruk;
- Han som vill införa GMO grödor och GMO-livsmedel;
- Han som struntar i demokrati och går emot minst 70 % av svenska folket och även emot majoriteten inom EU som INTE vill ha GMO.
I riktigt fint vårväder stod jag alltså kl 9.30 framför hotellet där så småningom samlades 100 pers och hörde på Erlandssons tal. Han prisade den svenska agrikulturen med dess mångfald som bjöd på så många arbetstillfällen särskilt i den bearbetningen av livsmedel som skulle utvidgas och som är en av sällskapets grundpelare. Och han lovade att fortsätta på samma väg som hittils.

Natürligtvis var allt rena rama lögner. Svensk självförsörjelse har skjunkit till strax under 50 % som resultat av hans kalhygge. Årligen måste tusentals småbönder lägga av därför att de har inte en chans mot dumpingprisarna av de internationella livsmedel giganter och de jättestora gris- och hönsfabrikerna i Danmark. Det betyder att vi får visserligen billigare men med hormoner, pesticider och växtskyddsmedel förgiftade livsmedel därför att standards i EU är mycket lägre än här. Dessutom stöder Erlandsson framförallt de stora gårdar, det vill säga hans egen och de av hans kompisar.

Men det hördes inte den minsta protest. Inte ens ett litet morrande. Fastän ca 30 pers visade mig 'thumbs up' eller ropade 'bra att du är här' eller 'prima' och flera personer fotograferade plakatet och en del pratade med mig och sade att vara överens. Men det fanns också folk som inte visste vad GMO eller MONSANTO betyder. När jag föklarade då visste de.

DET BETYDER ATT VI MÅSTE FÖRSTÄRKA VÅR UPPLYSNING OM VI VILL STOPPA DE   KRIMINELLA METODER AV MONSANTO.

1 Kommentar: